کارشناس پژوهش
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      میعادگاه پژوهشگران منطقه هشت ()
چارچوبی برای نوشتن گزارش اقدام پژوهی نویسنده: کارشناس پژوهش - ٩ دی ۱۳٩٢

در این مقاله؛چارچوب نوشتن گزارش اقدام پژوهی ارائه شده است. برای استفاده بهتر از این چارچوب؛ ابتدا سوال ها یا رهنمودهای ارائه شده در هر بخش را به دقت بخوانید؛ سپس جواب هر سوال را جداگانه تهیه کنید. در مرحله بعد؛ جواب ها را بر پایه هر بخش به دنبال هم و به طور منطقی تدوین و تنظیم کنید. بدین طریق بر اساس مطالعه ای که انجام داده اید؛ قادر خواهید بود گزارش مناسبی از اقدام پژوهی تان تهیه کنید.

برای مطالعه ی دنباله مقاله به ادامه مطلب مراجعه نمایید.


صفحه اول:

  • عنوان؛ تاریخ و نام همکاران را در صفحه اول گزارش نوشته اید؟

فهرست مطالب

  • جدول محتوا یا فهرست مطالب گزارش را تهیه کرده اید؟

مقدمه

  • مطالعه شما بر چه موضوعی متمرکز بوده است؟
  • دلیل اصلی انتخاب این موضوع برای مطالعه چه بوده است؟
  • در این مطالعه برای یادگیری یا فهمیدن چه موضوعی تلاش کرده اید؟
  • هدف شما از این مطالعه چه بوده است؟
  • چه عوامل تجربی و ... باعث شد که شما به انجام این مطالعه علاقمند شوید؟
  • سوال های اصلی مطالعه شما چه بوده است؟

مطالعه پیشینه

  • چه پیشینه ای درباره موضوع مورد مطالعه شما وجود دارد و چرا مطالعه آن برای درک موضوع اهمیت دارد؟
  • تاکنون درباره موضوع مورد مطالعه شما چه مطالعاتی انجام شده است؟
  • به چه دلیل این مطالعات به موضوع مورد مطالعه شما ارتباط دارند؟
  • مطالعه شما در بین مطالعات انجام شده چه جایگاهی دارد؟
  • چارچوب نظری مطالعه شما چیست؟ نظریه یا نظریه هایی که پژوهش(مطالعه) خود را بر پایه آنها قرار داده اید؛ توصیف و معرفی کرده اید؟ در چارچوب نظری؛ اصطلاحات و مفاهیم پایه و اصلی مطالعه خود را توضیح داده اید؟
  • در مطالعه شما چه حیطه هایی بررسی می شوند؟
  • منابع نظری و تجربی مربوط به مطالعه شما چیست؟

توصیف زمینه پژوهش(مطالعه)

  • مطالعه در چه محیطی (مدرسه؛کلاس درس و...) انجام می شود و داده های آن از چه محیطی جمع آوری می شوند؟
  • آیا ویژگی های محیطی را که مطالعه شما در آن انجام می شودتوصیف کرده اید؟ این ویژگی ها می تواند شامل توصیف مدرسه؛ کلاس درس؛ برنامه درسی یا ... باشد.
  • در کلاس درس بر پایه مطالعه شما چه فعالیت هایی انجام شده است؟
  • در این مطالعه دانش آموزان در چه فعالیت هایی شرکت کرده اند؟
  • چه کسانی در مطالعه شما مشارکت داشته اند و چکونه آنها را انتخاب کرده اید؟
  • در مطالعه شما روابط بین مشارکت کنندگان چگونه بود و بر پایه طرح مطالعه؛ نسبت به هم چه رفتاری داشتند؟
  • مشارکت کنندگان در مطالعه شما؛ چه ویژگی های جمعیت شناختی داشتند؟
  • در این مطالعه؛ اطلاعات از چه افرادی (والدین؛ معلمان؛ دانش آموزان؛ مدیر؛ راهنمایان و...) جمع آوری شد و چگونه از صحت اطلاعات مطمئن شدید؟

جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها

  • از چه رویکرد یا طرح پژوهشی (آزمایشی؛ مطالعه موردی؛ کیفی؛ کمی و...) برای مطالعه استفاده کردید؟
  • به چه دلیل از این رویکرد یا طرح پژوهشی استفاده کردید؟
  • در این مطالعه؛ چه داده های مهمی را جمع آوری کردید؟
  • از چه روش هایی (یادداشت برداری میدانی؛ مشاهده تدریس، پرسش نامه، دست نوشته های آموزشی معلم و ...) برای جمع آوری داده ها استفاده کردید؟
  • در چه زمان هایی از ابزارهای جمع آوری داده های پژوهش(مطالعه) استفاده کردید؟
  • چگونه داده های تجزیه و تحلیل شده را تفسیر کردید؟
  • چگونه صحت و درستی داده های جمع آوری شده را اثبات کردید؟
  • چگونه برنامه زمانی اجرای پژوهش را تدوین و تنظیم کردید؟ برنامه زمانی را از ابتدا تا انتهای مطالعه به ترتیب بنویسید.

یافته ها

  • چه چیزی از انجام این مطالعه یاد گرفتید؟
  • یافته های اصلی مطالعه شما چه بود؟
  • آیا شواهدی را که از یافته های مطالعه شما حمایت می کنند ارائه کرده اید؟
  • آیا یافته های مطالعه را همراه با شواهد آن به طور منطقی طبقه بندی؛ تفسیر و تدوین کرده اید؟

توصیه ها

  • چگونه سایر همکاران آموزشی شما می توانند از مطالعه ای که انجام داده اید؛ استفاده کنند؟
  • از انجام این مطالعه چه احساسی به شما دست داد؟
  • برای سایر همکارانی که بخواهند از یافته های مطالعه ای که انجام داده اید استفاده کنند؛ چه پیشنهادهایی دارید؟
  • این مطالعه چه علاقه هایی را در شما ایجاد کرد؟
  • از یافته های مطالعه شما چه کسانی سود می برند؟
  • آیا از مطالعه شما می توان در سایر شرایط یا موقعیت ها استفاده کرد؟
  • آیا در انتهای مطالعه؛ به سوال جدیدی رسیدید؟ در صورت مثبت بودن آن سوال چه بود؟
  • چگونه می خواهید این مطالعه را بر پایه سوال جدید؛ مجددا اجرا نمایید.

نتیجه گیری

  • خلاصه پژوهش و نتایج آن را نوشته اید؟

منابع

  • فهرست منابع مورد استفاده در مطالعه را تنظیم و تدوین کرده اید؟

پیوست

  • آیا سوال های مصاحبه؛ پرسشنامه و ... را که با استفاده از آن ها داده های مورد نیاز مطالعه جمع آوری شده اند در پیوست گزارش ارائه کرده اید؟

منبع: رشد تکنولوژی آموزشی دی 1392 ؛صص28-29

 

  نظرات ()
مطالب اخیر دومین جلسه اقدام پژوهی انواع پژوهش مطا لب پژوهشی مطا لب پژوهشی مطا لب پژوهشی پژوهش مطا لب پژوهشی مسائل روانشناسی z چکیده های اقدام پژوهی فراخوان اولین همایش تعلیم وتربیت و دانشگاه فرهنگیان - مرداد 93
دوستان من پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش دبیرخانه شورای تحقیقات شهر تهران پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران شبکه رشد سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران موسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان وزارت آموزش وپرورش اداره کل آموزش وپرورش تهران اداره آموزش وپرورش منطقه 8 تهران اطلاع رسانی همایش ها و سمینارها تقویم کنفرانسها پژوهشسرای دانش آموزی صدرا خانه کتاب سازمان پژوهشهای علمی وصنعتی ایران پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی باشگاه دانش پژوهان جوان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وبلاگ تحقیق و پژوهش در آموزش وپرورش بانک اطلاعات نشریات کشور ايران كنفرانس دانشگاه فرهنگیان پرتال زیگور طراح قالب