کارشناس پژوهش
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      میعادگاه پژوهشگران منطقه هشت ()
مصوبات کارگروه پژوهش در اجلاس رؤسای آموزش وپرورش نویسنده: کارشناس پژوهش - ۳ مهر ۱۳٩٠

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، امسال در بیست و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش مناطق کشور، پژوهش و جایگاه آن در نظام تعلیم و تربیت، عنوان کارگروه شماره 18 بود که به ریاست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد. این کارگروه طی دوجلسه فعال در عصر روزهای سه‌شنبه و چهار‌شنبه سوم و چهارم مرداد ماه سال 1390 با حضور 37 نفر از روسای محترم آموزش و پرورش مناطق و شهرستان‌های کشور، به ریاست رئیس محترم پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و عضویت رؤسای محترم پژوهشکده‌های وابسته به آن تشکیل شد و موارد زیر را به تصویت رساند:


اهم مصوبات کارگروه( شماره 18) با عنوان پژوهش و جایگاه آن در نظام تعلیم و تربیت:
1. با توجه به نقش بی‌بدیل پژوهش در برنامه‌های تحولی نظام تعلیم و تربیت و رسالت تربیت دانش‌آموزان پرسشگر، فکور،مبتکر و نوآور،درس "روش تحقیق" حداقل در برنامه درسی دوره راهنمایی و متوسطه منظور شود و در این راستا، پژوهش‌سراهای دانش‌آ‌موزی ساماندهی شده و حتی الامکان مدیریت آن به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش محوّل شود .
2. اعتبارات پژوهشی استان‌ها طبق برنامه و با مشارکت و کارشناسی پژوهشگاه مطالعات، به موقع توزیع و صرفا" در امورتحقیقاتی استان‌ها، مناطق و مدارس هزینه شود . همچنین برای مدارس سرانه پژوهشی نیز مشابه سرانه آموزشی وتربیتی" اختصاص داده شود.
3. در دوره های ضمن خدمت، آموزش روش تحقیق و اقدام پژوهشی به معلمان و کارکنان در اولویت قرار گیرد و برای تشویق معلمان پژوهشگر، مولف و مبتکر نیز سازوکار مناسب پیش بینی شود.
4. حذف نیروی کتابدار و متصدی آزمایشگاه، زمینه ساز آسیب به نظام پژوهش است. پیشنهاد می‌شود در طرح ساماندهی نیروی انسانی در این خصوص تجدید نظر شود .
5. ترتیبی اتخاذ شود تا با مدیریت نهاد پژوهشی وزارتخانه، هر معلم حداقل یک طرح پژوهشی یا اقدام پژوهشی را ترجیحا" در فصل تابستان به انجام برساند.
6. برای فرهنگیان و معلمان نیز پژوهش سراهای ویژه (مشابه پژوهش سراهای دانش‌آ‌موزی) پیش بینی و ایجاد شود.
7. ترتیبی اتخاذ شود تا جمع‌آوری اطلاعات طرح‌های مصوب پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش توسط پژوهشگران از مناطق وشهرستان تسهیل و تسریع شود.
8. در ساماندهی و بازنگری در تشکیلات و ساختار مناطق و شهرستان‌ها، موضوع تحقیق و پژوهش مورد توجه قرار گیرد و نیروی انسانی و جایگاه مناسبی متناسب با ویژگی‌های مناطق در امر پژوهش پیش بینی شود.
9. ترتیبی اتخاذ شود تا اولویت‌های پژوهشی استان‌ها، مناطق و شهرستان‌ها با مدیریت پژوهشگاه ساماندهی و اعلام شود و نیز با استفاده از ظرفیت‌های متقابل استانی، از انجام پژوهش‌های مشابه یا تکراری جلوگیری و بانک جامع اطلاعات پژوهشی وزارت آموزش و پرورش ایجاد شود.
10. آموزش شیوه‌ها و رویکرد‌های جدید پژوهشی مانند درس پژوهشی، آینده پژوهی و پژوهش در حوزه فناوری اطلاعات در اولویت قرار گرفته و تصمیمات و برنامه‌های وزارتخانه در سطوح مختلف، قبل از تصویب، ابتدا پژوهش، اجرای آزمایشی و ارزشیابی شده و در صورت تایید اجرای نهایی شده و یا تعمیم یابد.

  نظرات ()
مطالب اخیر دومین جلسه اقدام پژوهی انواع پژوهش مطا لب پژوهشی مطا لب پژوهشی مطا لب پژوهشی پژوهش مطا لب پژوهشی مسائل روانشناسی z چکیده های اقدام پژوهی فراخوان اولین همایش تعلیم وتربیت و دانشگاه فرهنگیان - مرداد 93
دوستان من پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش دبیرخانه شورای تحقیقات شهر تهران پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران شبکه رشد سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران موسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان وزارت آموزش وپرورش اداره کل آموزش وپرورش تهران اداره آموزش وپرورش منطقه 8 تهران اطلاع رسانی همایش ها و سمینارها تقویم کنفرانسها پژوهشسرای دانش آموزی صدرا خانه کتاب سازمان پژوهشهای علمی وصنعتی ایران پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی باشگاه دانش پژوهان جوان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وبلاگ تحقیق و پژوهش در آموزش وپرورش بانک اطلاعات نشریات کشور ايران كنفرانس دانشگاه فرهنگیان پرتال زیگور طراح قالب