کارشناس پژوهش
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      میعادگاه پژوهشگران منطقه هشت ()
مدل های حضور پژوهش در درون مدرسه نویسنده: کارشناس پژوهش - ٢٦ اردیبهشت ۱۳٩۱

پژوهش با سطوح مختلف خود به مدرسه و معلمان در مسیر توسعه و حرفه ای سازی کمک می کند ، به ویژه پژوهش از طریق اقدام پژوهی و درس پژوهی به معلمان برای درک هرچه بهتر تدریس کمک می کند.همچنین یافته های پژوهشی پژوهشگران کلاسیک و دانشگاهی منبعی غنی برای رشد حرفه ای معلمان و مدیران به شمار می آیند .دانش آموزان در کلاس درس با بهره گیری از روش حل مسئله و پژوهش به عمق بیشتری از یادگیری دست می یابند . این سه سطح از پژوهش ، پژوهش معلمان ، پژوهش دانش آموزان و پژوهش های پژوهشگران خارج از مدرسه و کلاس درس بیشترین سهم را در بهبود توان حرفه ای معلمان ، مدیران و دانش آموزان برعهده دارند . اما منابع ارتقا مهارت های حرفه ای معلمان در مدرسه به بهره گیری از سه بعد اصلی پژوهش محدود نمی شود . معلمان فرصت های فراوانی برای توسعه حرفه ای در مدرسه دارند که البته همه با پژوهش مرتبط هستند . در این قسمت بخشی از این فرصت یا مدل هاارائه می شود ، این مدل ها به مدارس و معلمان کمک می کنند که در کار خود بازتاب نمایند و آنرا بطور مستمر بهبود بخشند:

برای مطالعه ی بقیه متن به ادامه مطلب مراجعه نمایید


- اقدام پژوهی

اقدام پژوهی یک راهبرد برای یادگیری هرچه بیشتر درباره تدریس و یادگیری است . با استفاده از اقدام پژوهی معلمان دانش بومی مورد نیاز برای پیشبرد یاددهی - یادگیری را تولید می کنند.

- درس پژوهی

درس پژوهی به معلمان کمک می کند تا برنامه های تدریس موضوعات درسی را عمیق تر تهیه و مرحله اجرا درآورند .گروهی از معلمان موضوعی خاص از برنامه درسی را برمی گزینند . آن را به عنوان واحد کار طراحی ، اجرا و ارزشیابی می کنند و از محصول آن در تدریس بهتر استفاده می برند . یکی از اعضا برنامه را اجرا و دیگران در جهت نیل به الگویی مشترک آنرا نقد واصلاح می کنند.

- استفاده از پژوهش های دیگران

یکی از مهمترین منابع دستیابی به دانش و اطلاعات در سطح مدرسه و کلاس درس ، استفاده از دستاوردهای پژوهشی پژوهشگران خارج مدرسه است . پژوهشگران آموزش و پرورش در طول زمان دانش متراکمی از موضوعات مرتبط با آموزش وپرورش فراهم ساخته اند که می تواند در بسیاری از موارد مورد توجه و استفاده دست اندرکاران مدرسه قرار گیرد . مدرسه می تواند به صورت مشخص برنامه هایی را برای ارائه یافته های پژوهشی مرتبط با کارکردهای مدرسه اختصاص دهد.

علاوه بر موارد مذکور ، پژوهش های دانش آموزی نیز برای معلمان فرصت هایی برای تفکر و پژوهش درباره تدریس فراهم می سازند . پژوهش های دانش آموزی عرصه ای برای تعمیق یادگیری دانش آموزان از طریق جستجو و پرسشگری است . معلمان ا عنایت به روش های تدریس فعال و آموزش پژوهش به دانش آموزان زمینه حضور آنها را در فعالیت های پژوهشی فراهم می سازند.

منبع :سواد پژوهشی معلم/ مولف : دکتر رضا ساکی

 

  نظرات ()
مطالب اخیر دومین جلسه اقدام پژوهی انواع پژوهش مطا لب پژوهشی مطا لب پژوهشی مطا لب پژوهشی پژوهش مطا لب پژوهشی مسائل روانشناسی z چکیده های اقدام پژوهی فراخوان اولین همایش تعلیم وتربیت و دانشگاه فرهنگیان - مرداد 93
دوستان من پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش دبیرخانه شورای تحقیقات شهر تهران پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران شبکه رشد سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران موسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان وزارت آموزش وپرورش اداره کل آموزش وپرورش تهران اداره آموزش وپرورش منطقه 8 تهران اطلاع رسانی همایش ها و سمینارها تقویم کنفرانسها پژوهشسرای دانش آموزی صدرا خانه کتاب سازمان پژوهشهای علمی وصنعتی ایران پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی باشگاه دانش پژوهان جوان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وبلاگ تحقیق و پژوهش در آموزش وپرورش بانک اطلاعات نشریات کشور ايران كنفرانس دانشگاه فرهنگیان پرتال زیگور طراح قالب