کارشناس پژوهش
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      میعادگاه پژوهشگران منطقه هشت ()
تقلب در فضای سایبر نویسنده: کارشناس پژوهش - ٢٢ آبان ۱۳٩٠

همه ی ما کم وبیش ، با فعالیت ها یا تحقیقهایی مواجه شده ایم که مطمئن بوده ایم حاصل اندیشه و تلاش خود دانش آموز نیست . اینها ارائه کارهایی بدون اشاره به نام پدیدآورنده ی واقعی اثر یا منبع اصلی است و نام کسی که نقشی در تولید آن نداشته است ، در صدر یا ذیل آن دیده می شود . اینترنت با امکان دسترسی آسان به حاصل تحقیقات دیگران ، راه را برای این رفتار نادرست ، هموار می کند.

راستی چرا دانش آموزان به سرقت علمی دست می زنند ؟ چه راهکارهایی برای مقابله با این رفتار نادرست وجود دارد ؟ چگونه کار خود دانش آموز را از کاری که از اینترنت گرفته شده است تشخیص دهیم ؟ این مسئله تنها دغدغه مانیست .

تقلب در فضای سایبر ، ذهن معلمان واندیشمندان زیادی را به خود مشغول کرده است. در مطلبی که پیش رو دارید ، فهرست وار به دلایل و راههای مقابله با این پدیده می پردازیم.

دلایل و راهکارها را در ادامه مطلب بخوانید


چرا دانش آموزان مرتکب سرقت علمی می شوند؟

  • تاکید بیش از حد برنمره
  • اصرار بر موفقیت
  • باور اینکه توانایی خودشان کم است و هر آنچه از رایانه (اینترنت) بازنویسی کنند ، بهتر از دستنوشته های خودشان است.
  • فشار فعالیت ها و تکالیف
  • تنبلی ، امروز و فردا کردن و تعلل در انجام دادن تحقیق
  • تصور اینکه اینترنت آزاد و برای استفاده ی عموم است و لزومی به استناد به منبع استفاده شده نیست.
  • غلبه ی ذهنیت مصرف کننده
  • نگریستن به نمره به چشم کالایی که می خرند ، نه آنچه کسب می کنند
  • دسترسی گسترده به اینترنت و اصل مقاله ها ، سرقت علمی به شیوه ی ببر و بچسبان را افزایش داده است.
  • تفکر اینکه ما هم مثل همه ، همه اینکار را می کنند.

جلوگیری از سرقت علمی

  • مطمئن شوید که دانش آموزان از مصادیق سرقت علمی آگاهند.
  • مطمئن شوید که دانش آموزان از قوانین مربوط به سرقت علمی و مجازات های آن خبر دارند.
  • کاری کنید که دانش آموزان بفهمند شما متوجه سرقت علمی خواهید شد.
  • با مصادیق سرقت علمی محکم برخورد کنید.
  • راه های درست بازگویی و استناد به مطالب را به دانش آموزان آموزش دهید.
  • به دانش آموزان تکالیف جالب و جذاب بدهید.
  • تکالیفی از آن ها بخواهید که راه را برای سرقت علمی باز نکند مانند بیان دیدگاه های شخصی ، ارائه ی شفاهی مقاله یا انجام دادن تکلیف در کلاس.
  • در ترم های متفاوت تکالیف را تغییر بدهید.
  • به جای تاکید بر تحقیق یا پروژه ، بر یادگیری تاکید کنید.
  • دانش آموزان را درگیر نوشتن در کلاس کنید.
  • در ضمن تحقیق و فعالیت نوشتاری ، با دانش آموزان دیدار داشته باشید و درباره ی آنچه نوشته اند ، با آن ها گفتگو کنید.
  • دلایل نادرستی سرقت علمی را مورد بحث قرار دهید.

تشخیص

  • به تغییر در لحن و سبک نوشتار توجه کنید.
  • آیا نوشته به طرز چشمگیری بالاتر یا پایین تر از سطح موردنظر شماست؟
  • به انتخاب واژه های دور از ذهن و نامتعارف توجه کنید.
  • نمونه ی نوشته های کلاسی ذانش آموز را برای مقایسه نگه دارید.
  • از دانش آموزان بخواهید خلاصه ی مقاله ی خود را در کلاس بنویسند.
  • به ارجاعات نادرست و غیر واقعی توجه کنید.
  • به انطباق مقاله با موضوع یا تکلیف خواسته شده توجه شود.
  • به تغییر در سبک استناد کردن مطالب توجه کنید.
  • کلمات نامتعارف در مقاله را با موتورهای جستجوگر قوی و در پایگاه های اطلاعاتی قوی کتابخانه ای جستجو کنید.

منبع: رشد مدرسه فردا/شماره19/بهمن1385

  نظرات ()
مطالب اخیر دومین جلسه اقدام پژوهی انواع پژوهش مطا لب پژوهشی مطا لب پژوهشی مطا لب پژوهشی پژوهش مطا لب پژوهشی مسائل روانشناسی z چکیده های اقدام پژوهی فراخوان اولین همایش تعلیم وتربیت و دانشگاه فرهنگیان - مرداد 93
دوستان من پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش دبیرخانه شورای تحقیقات شهر تهران پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران شبکه رشد سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران موسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان وزارت آموزش وپرورش اداره کل آموزش وپرورش تهران اداره آموزش وپرورش منطقه 8 تهران اطلاع رسانی همایش ها و سمینارها تقویم کنفرانسها پژوهشسرای دانش آموزی صدرا خانه کتاب سازمان پژوهشهای علمی وصنعتی ایران پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی باشگاه دانش پژوهان جوان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وبلاگ تحقیق و پژوهش در آموزش وپرورش بانک اطلاعات نشریات کشور ايران كنفرانس دانشگاه فرهنگیان پرتال زیگور طراح قالب