کارشناس پژوهش
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      میعادگاه پژوهشگران منطقه هشت ()
چگونه مقاله علمی بنویسیم و چگونه آن را برای چاپ در مجلات علمی آماده کنیم؟ نویسنده: کارشناس پژوهش - ۳٠ اردیبهشت ۱۳٩۱
بنا به درخواست همکاران عزیز در خصوص راهنمایی برای چاپ مقالات خود در مجلات معتبر سایت http://www.applyabroad.org مطلب مفصلی در این باب تهیه کرده که میتوانید پس از وارد شدن در سایت در قسمت جستجوی آن عنوان مقاله علمی را وارد نمایید تا مطالب در اختیارتان قرار گیرد .
ضمنا در قسمت ادامه مطلب فهرست مندرجات متن مذکور قید گردیده.

ادامه مطلب ...
  نظرات ()
نگاهی کلی به درس پژوهی نویسنده: کارشناس پژوهش - ۳٠ اردیبهشت ۱۳٩۱

درس پژوهی رویکردی برای توسعه حرفه ای است که طی آن معلمان با یکدیگر جهت تدوین طرح درس ، اجرا ، مشاهده و تحلیل نتایج آن در جهت بهبود یادگیری دانش آموزان همکاری و مشارکت می نمایند. زمانی که معلمان در درس پژوهی شرکت می کنند ، فرصتی جهت تمرکز عمیق تر حواس خود بر روی موضوعات اصلی درسی می یابند . زمانی که معلمان به تدریس مشغولند زمان کمی برای چنین تمرکزی پیدا می کنند . بررسی چگونگی تفکر و یادگیری دانش آموزان بخشی از درس پژوهی است که در آن معلمان بیشتر متوجه احساسات دانش آموزان می گردند.گروههای درس پژوهی بررسی می کنند که چگونه دانش آموزان یاد می گیرند و تدریس چه چیزی به تجارب یادگیری آنها می افزاید . تحقیقات آنها منجر به آگاهی در خصوص این موضوع می شود که چه انگیزه و علایقی در دانش آموزان باعث تداوم حضور و یادگیری آنها در کلاس درس می گردد .

درس پژوهی زمینه ای را به منظور بررسی محتویات ،ارائه میدهد . معلمان با درک عمیقتر در دانسته های خود به این حس دست می یابند که چگونه موضوعات مختلف با هم تطابق یافته و همدیگر را می سازند . آنها زمانی را صرف بررسی و بازتاب بر برنامه های درسی و دیگر مواد آموزشی می کنند . آنها همچنین با هم در خصوص چگونگی انتقال محتوای دانش خود بصورت تجربی برای دانش آموزان کار می کنند.

زمانی که درس پژوهی در کل مدرسه انجام گردید ، بهسازی و پیشرفت بدون وقفه در بیشتر کلاسها رخ میدهد . تمام معلمان در مدرسه از ایده ها و دانش یکدیگر سود می برند .

  نظرات ()
مدل های حضور پژوهش در درون مدرسه نویسنده: کارشناس پژوهش - ٢٦ اردیبهشت ۱۳٩۱

پژوهش با سطوح مختلف خود به مدرسه و معلمان در مسیر توسعه و حرفه ای سازی کمک می کند ، به ویژه پژوهش از طریق اقدام پژوهی و درس پژوهی به معلمان برای درک هرچه بهتر تدریس کمک می کند.همچنین یافته های پژوهشی پژوهشگران کلاسیک و دانشگاهی منبعی غنی برای رشد حرفه ای معلمان و مدیران به شمار می آیند .دانش آموزان در کلاس درس با بهره گیری از روش حل مسئله و پژوهش به عمق بیشتری از یادگیری دست می یابند . این سه سطح از پژوهش ، پژوهش معلمان ، پژوهش دانش آموزان و پژوهش های پژوهشگران خارج از مدرسه و کلاس درس بیشترین سهم را در بهبود توان حرفه ای معلمان ، مدیران و دانش آموزان برعهده دارند . اما منابع ارتقا مهارت های حرفه ای معلمان در مدرسه به بهره گیری از سه بعد اصلی پژوهش محدود نمی شود . معلمان فرصت های فراوانی برای توسعه حرفه ای در مدرسه دارند که البته همه با پژوهش مرتبط هستند . در این قسمت بخشی از این فرصت یا مدل هاارائه می شود ، این مدل ها به مدارس و معلمان کمک می کنند که در کار خود بازتاب نمایند و آنرا بطور مستمر بهبود بخشند:

برای مطالعه ی بقیه متن به ادامه مطلب مراجعه نمایید


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
اعلام اسامی منتخبین مسابقه وبلاگ نویسی نویسنده: کارشناس پژوهش - ٢٥ اردیبهشت ۱۳٩۱

ضمن گرامیداشت سالروز شهادت استاد مطهری و تبریک به مناسبت هفته معلم به حضور کلیه همکاران ساعی و پژوهشگر منطقه ، بدینوسیله با تقدیر از مدیران ، معلمین و دانش آموزانی که در دومین مرحله فراخوان وبلاگ نویسی  شرکت نمودند ، اسامی منتخبین هر گروه به تفکیک اعلام می گردد.

اسامی مدارس برگزیده

مدرسه ابتدایی میقات

مدرسه راهنمایی میثاق شاهد

اسامی معلمان برگزیده

خانم اعظم السادات طهوری (بخش مرکزی)

خانم منیره دبیری فرد( دبیرستان مهرنامی نوین)

اسامی دانش آموزان برگزیده

خانم زینب طاهری (مدرسه فروغ دین)

خانم پریسا محمد تبریزی (مدرسه نرگس)

موید و منصور باشید

  نظرات ()
اعلام اسامی منتخبین مقاله نویسی نویسنده: کارشناس پژوهش - ٢٥ اردیبهشت ۱۳٩۱

با تشکر از کلیه همکارانی که در مسابقه مقاله نویسی شرکت نموده اند . اسامی همکاران منتخب اعلام می گردد.

خانم ربابه جوهری

جهان تربیت

خانم زهرا حسینیان

آزادگان

خانم سیما سهرابی

جنت

خانم نسرین هدایتی

17 شهریور

خانم سمیه سجادی

شانت

خانم فاطمه دهداری

رضوان

خانم معصومه کفایتی

آزادگان

خانم معصومه میرکو

سروش

خانم مریم امیری

جهان تربیت

خانم فاطمه دباغی

فاطمیه

برای همه عزیزان از خداوند منان سلامتی و سربلندی خواستاریم.

 

  نظرات ()
آشنایی با مراحل اقدام پژوهی نویسنده: کارشناس پژوهش - ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩۱

 

1) مشخص کردن موضوع و عنوان پژوهش

در اقدام پژوهی پژوهشگر به طور اتفاقی با مشکل برخورد می‌کند.مثلاً در حین تدریس درس زبان، معلم دانش آموزان کلاس را متفاوت با کلاس‌های هم سطح دیگر می‌بیند.پس از چند جلسه به این موضوع اطمینان پیدا می‌کند  .علاوه بر این در خصوص تعیین موضوع پژوهش لازم است پژوهشگر مشخص کند آیا موضوع مورد توجه وی با شغلش ارتباط دارد؟ آیا موضوع قابل بررسی و تحقیق است؟ زیرا در برخی مواقع پژوهشگر موضوعی را انتخاب می‌کند که به عمل گوناگون از جمله وسیع بودن موضوع یا مشکل بودن گردآوری اطلاعات و ... امکان پژوهش بعید به نظر می‌رسد.برای نمونه ممکن است معلمی بخواهد راه‌های بهبود وضع اقتصادی معلمان را مورد مطالعه قرار دهد به این امید که تغییر مثبتی در وضعیت رفاهی معلمان بوجود آورد .چنین تحقیقی از عهده یک معلم برنمی‌آید و نیازمند پژوهش گسترده و نیروی انسانی و امکانات مادی کافی می‌باشد

2) توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله

اقدام پژوهی درباره وضعیتی است که در آن قرار داریم.یعنی اینجا واکنون.بنابراین لازم است پژوهشگر برای مشخص کردن مسئله مورد نظر خود به دنبال بهبود و اصلاح آن است وضعیت فعلی را به روشنی توصیف کند تا تصویر مشخصی از آنچه در حال حاضر در محیط کار وی می‌گذرد در اختیار بگذارد.در این مرحله برای نمونه معلم پژوهنده تلاش می‌کند وضعیت کلاس یا مدرسه خود را که مساله یا وضع نامطلوب یا نامعین در آن احساس شده است توصیف کند.

3) گردآوری اطلاعات (شواهد 1)

برای اینکه بتوانیم تصویر روشنی از واقعیت‌ها و رخدادهایی که در محیط کارمان می‌گذرد عرضه کنیم و ادعای منطقی داشته باشیم، لازم است در درجه نخست شواهد منطقی در اختیار داشته باشیم. در این مرحله نکته مورد توجه این است که داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید باید به رفتار خود شما و دیگران مربوط باشد چون می‌خواهید در درجه نخست روش و رفتار خودتان را تغییر دهید.به همین علت است که در پرسش تحقیق می‌پرسد: چگونه می‌توانم.....؟ و من یا ما مرکز اصلی تغییر است.چنانچه خواهان تغییر در دیگران باشیم این تغییر با کمک ما انجام می شود.

منابع مورد استفاده عبارت است از:
- همکاران خود، مدیر و دیگر کارکنان مدرسه
- والدین دانش آموزان
- اساتید و متخصصان
- کتب ، مجلات، روزنامه‌ها، دایره المعارف‌ها
- کتاب‌های تخصصی بویژه در رشته علوم تربیتی و روش تدریس و مدیریت
- پژوهش‌های علوم تربیتی در رشته‌های گوناگون
- بازدید از کلاس‌ها و مدارس دیگر
- چکیده پایان نامه‌ها و تحقیقات
- یادداشت‌های روزانه و خاطرات
در اغلب موارد گردآوری اطلاعات از طریق چهار روش بدست می‌آید .
این چهار روش عبارتند از: مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه و اسناد و ارقام

4) تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها

در این مرحله لازم است داده‌ها را تجزیه و تفسیر نمود تا زمینه و امکان راه‌حل‌ها و اقدامات مناسب فراهم شود.هدف پژوهشگر نیز در این مرحله پیدا کردن تغییر وضعیت موجود است

5) انتخاب راه جدید موقتی

مرحله انتخاب راه حل به تفکر و تعمق بیشتری نیاز دارد.پژوهشگر در انتخاب راه باید از نظرات سازنده افراد باتجریه و اندیشمند بهره بجوید و با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار دارد در وهله اول لازم است چند راه را در نظر بگیرد و آن‌ها را ارزیابی کند و نیز معایب ، محاسن و اثربخشی این راه حل‌ها را به استناد شاخص‌ها و معیارهایی که در اختیار دارد با هم مقایسه کند و اگر تشخیص داد یکی از آن‌ راه‌ها برای بهبود بخشی وضع موجود از همه موثرتر است باید آن را به طور مستقیم و دقیق تشریح کند و علت حذف راه حل‌های دیگر را نیز بیان کند.

6) اجرای طرح جدید و نظارت بر آن

در این مرحله سعی بر این است که مطابق با ویژگی‌های تدوین شده و پیش‌بینی‌های عملی کار انجام گیرد .در اجرا نیز مشاهده ، اندیشه و عمل سه رکن اساسی می‌باشد .در ضمن محقق باید از همان آغاز بر چگونگی پیشرفت کار بطور روزانه نظارت داشته باشد تا در صورت لزوم تغییرات لازم را در عمل بوجود آورد

7)گردآوری اطلاعات (شواهد 2)

پس از اجرای طرح پیش‌بینی شده لازم است اسناد و مدارکی جمع آوری شود تا از طریق آنان ادعای محقق ثابت شود.البته همیشه لازم نیست که این اسناد به رقم و عدد باشد.اظهارات همکاران، مدیر،‌والدین و دانش‌آموزان دیگر و یا یک نوشته و نقاشی یا مشاهده دو فیلم یا نوار تصویری قبل و بعد از یک عمل، دیگران را قانع می‌کند که اصلاح و تغییر مطلوب صورت گرفته است

8) ارزشیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار

در این مرحله داده‌های جمع‌آوری شده مانند مرحله سوم مورد تفسیر و تحلیل قرار می‌گیرد.محقق از خود می‌پرسد این داده‌ها نشانگر چه رخدادها و تغییراتی هستند؟ آیا پیشرفتی را نشان می‌دهند؟ به چه دلیل ؟ با این پرسش‌ها سعی بر این است تا نتیجه اقدام جدید را به کمک شواهد منطقی ارزیابی نمود چنانجه مثبت باشد این اقدام به عنوان یک تغییر یا راه جدید پذیرفه می‌شود .در غیر اینصورت باید راه‌های دیگر را امتحان نمود.

9) تجدیدنظر و دادن گزارش نهایی

گزارش یافته‌ها آخرین مرحله اقدام پژوهی است.در گزارش نهایی تمامی مراحل کار از مرحله آغازین تا انتهای کار توضیح داده می‌شود.اینکه در جریان پژوهش چه رخدادهایی به وقوع پیوست دیگران چه نقشی داشتند و چگونه از این نظرات استفاده شده است و ....

منبع: راهنمای معلمان پژوهنده/ اقبال قاسمی پویا

  نظرات ()
شیوه منبع نویسی نویسنده: کارشناس پژوهش - ٩ اردیبهشت ۱۳٩۱

یکی از شرایط تحقیق استفاده از منابع است و برای جمع آوری اطلاعات جهت انجام هر نوع پژوهش علمی استفاده از روش های ماخذنویسی ضروری است. روش های ماخذنویسی همانند روش های پژوهش گوناگون و متنوع است و نوشته های علمی معتبر پایان متن فهرستی از منابع مورد استفاده را فراهم می آورند که برای آگاهی نسبت به آثار عمده یک موضوع بسیار مفیدند و هرگز نباید آنها را نادیده گرفت.

در ادامه برای آشنایی با شیوه منبع نویسی به روش APA  اینجا را کلیک کنید

  نظرات ()
مهارت های پایه پژوهشی معلمان نویسنده: کارشناس پژوهش - ۱ اردیبهشت ۱۳٩۱

معلم برای استفاده از ظرفیت پژوهش باید از دانش ، آگاهی ها و مهارت های مورد نیاز برخوردار باشد.

معلمان می توانند با گسترش مهارت های تخصصی پژوهش خود در صورت لزوم به عنوان یک پژوهشگر حرفه ای و یا دستیار پژوهشگران حرفه ای در تولید دانش تعلیم و تربیت مشارکت نمایند . گفتنی است که معلمان در نقش معلمی نیاز چندانی به کسب مهارت های تخصصی پژوهش ندارند. اما معلمان در هر سطحی که بخواهند از پژوهش استفاده کنند باید از دانش و مهارت های پایه پژوهش برخوردار باشند.

دانش ومهارت های پایه پژوهش ، معلمان را قادر می سازد تا توانایی بهبود دایمی شغل خود را بیابند . این مهارت ها پیش نیاز کسب سایر مهارت های پژوهش در سطوح تخصصی نیز تلقی می شوند.

مهارت های پایه ای پزوهش

1) مهارت خواندن

2) مهارت در نوشتن

3) مهارت های تفکر

4) مهارت کارکردن با دیگران

5) مهارت استفاده از آمار

6) مهارت کار با رایانه

به ادامه مطلب مراجعه کنید


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
مطالب اخیر دومین جلسه اقدام پژوهی انواع پژوهش مطا لب پژوهشی مطا لب پژوهشی مطا لب پژوهشی پژوهش مطا لب پژوهشی مسائل روانشناسی z چکیده های اقدام پژوهی فراخوان اولین همایش تعلیم وتربیت و دانشگاه فرهنگیان - مرداد 93
دوستان من پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش دبیرخانه شورای تحقیقات شهر تهران پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران شبکه رشد سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران موسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان وزارت آموزش وپرورش اداره کل آموزش وپرورش تهران اداره آموزش وپرورش منطقه 8 تهران اطلاع رسانی همایش ها و سمینارها تقویم کنفرانسها پژوهشسرای دانش آموزی صدرا خانه کتاب سازمان پژوهشهای علمی وصنعتی ایران پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی باشگاه دانش پژوهان جوان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وبلاگ تحقیق و پژوهش در آموزش وپرورش بانک اطلاعات نشریات کشور ايران كنفرانس دانشگاه فرهنگیان پرتال زیگور طراح قالب