کارشناس پژوهش
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      میعادگاه پژوهشگران منطقه هشت ()
راهنمای درس پژوهی نویسنده: کارشناس پژوهش - ٢٩ بهمن ۱۳٩۱
  •      ابتدا معلمان یک گروه تشکیل می دهند:

1)      همکارانی که تمایل دارند در طرح شرکت نمایند باید گروههای 3 الی 5 نفره تشکیل دهند .

2)      اعضای گروه می تواند شاغل در یک واحد آموزشی بوده یا از مدارس مختلف ازیک منطقه باشند  .

3)    اگر موضوع درس پژوهی مربوط  به برنامه درسی پایه باشد ضرورت دارد معلمان، هم پایه باشند .                               

4)    مدرسه ای که برای آموزش انتخاب می شود می تواند همان مدرسه ای باشد که بعد از اصلاح و بازبینی مجدد در آن تدریس صورت می گیرد اما در کلاسی دیگر.

5)      ممکن است مدرسه ی مجری طرح آموزش با مدرسه ای که طرح اصلاح شده  در آن اجرا می شودیکی نباشد، انتخاب این موضوع به اعضای گروه بستگی دارد.

6)      یکی از اعضای تیم تحت عنوان «سرگروه» مشخص شود.

  •    موضوع با همفکری گروه تعیین می شود (موضوع می تواند مشکل یادگیری دانش آموزان در یک مبحث درسی باشد )

معلمان می توانند در زمان مرور دروس که نزدیک امتحانات صورت می گیرد ، موضوعی را که اغلب دانش آموزان با آن مشکل دارند به عنوان طرح اصلی انتخاب کنند.

  •      دریک جلسه مشترک معلمان به نگارش طرح درس می پردازند

1)      نوع نگارش طرح درس آزاد است و معلمان به هر شکلی می توانند طرح درس خود را بنویسند .(در سال جاری از طرف اداره کل و منطقه فرم خاصی برای طرح درس مدنظر نمی باشد)

2)      زمان بندی اجرای طرح را مشخص کنند.(مدت زمان تدریس حداکثر 40 دقیقه باشد)

3)      امکانات را بررسی و با کمک مدیریت مدرسه وسایل لازم را تهیه نمایند.

4)      معلم مجری را معین کنند.

5)      وظایف هر فرد مشخص گردد.

6)      چنانچه قرار است از صاحبنظران آموزشی و یا والدین مطلع و یا مدیر و معاون مدرسه دعوت گردد هماهنگی های لازم صورت گیرد.

  •      آموزش در کلاس اجرا گردد و همه گروه در کلاس حاضر باشند(فیلمبرداری و تهیه عکس فراموش نشود)« توجه به این نکته ضروری است که معلمان همگروه و یا مهمانان مدعو قرار نیست اجرای معلم را بررسی کنند بلکه باید عکس العمل دانش آموزان و نواقص ممکن در طرح درس را  بررسی نمایند»
  •      دومین جلسه گروه می تواند بلافاصله بعد از اجرا و یا در زمان دیگری صورت گیرد (دراین جلسه بازخورد دانش آموزان و کاستی هایی که در طرح درس وجود داشت بررسی می گردد و با همفکری و مشورت طرح درس اصلاح می گردد)
  •      طرح درس اصلاح شده توسط همان معلم و یا معلم دیگر در کلاسی دیگر اجرا می گردد.
  •     سومین جلسه گروه برای بررسی بازخوردها و نتیجه تشکیل می شود و گزارش نهایی از فرایند کار تدوین می گردد.(لازم به توضیح است که بهتر است طرح تا پایان این مرحله خاتمه یابد)
  نظرات ()
مطالب اخیر دومین جلسه اقدام پژوهی انواع پژوهش مطا لب پژوهشی مطا لب پژوهشی مطا لب پژوهشی پژوهش مطا لب پژوهشی مسائل روانشناسی z چکیده های اقدام پژوهی فراخوان اولین همایش تعلیم وتربیت و دانشگاه فرهنگیان - مرداد 93
دوستان من پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش دبیرخانه شورای تحقیقات شهر تهران پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران شبکه رشد سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران موسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان وزارت آموزش وپرورش اداره کل آموزش وپرورش تهران اداره آموزش وپرورش منطقه 8 تهران اطلاع رسانی همایش ها و سمینارها تقویم کنفرانسها پژوهشسرای دانش آموزی صدرا خانه کتاب سازمان پژوهشهای علمی وصنعتی ایران پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی باشگاه دانش پژوهان جوان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وبلاگ تحقیق و پژوهش در آموزش وپرورش بانک اطلاعات نشریات کشور ايران كنفرانس دانشگاه فرهنگیان پرتال زیگور طراح قالب