کارشناس پژوهش
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      میعادگاه پژوهشگران منطقه هشت ()
انتخاب موضوع نویسنده: کارشناس پژوهش - ٢۱ شهریور ۱۳٩٠

نخستین مرحله از امر تحقیق، مشخص کردن مسئله یا موضوع تحقیق است.

موضوع های تحقیق بسیار زیاد است. تحقیق می تواند درباره ی پدیده های طبیعی یا انسانی یا اجتماعی باشد. در انتخاب موضوع تحقیق نکاتی را باید در نظر گرفت. بعضی از این نکات چنین است:

1- حل مسئله از نظر علم، صنعت، اقتصاد، جامعه و ... مؤثر و مفید و با ارزش باشد.

2- امکان حل مسئله از نظر علمی، نیروی انسانی، مکان، زمان و بودجه فراهم باشد.

3- مسئله و هدف های آن از نظر محقق کاملاً روشن باشد.

4- مسئله و موضوع تحقیق مورد علاقه ی محقق باشد.

5- محدوده ی کار تحقیق مشخص و تعریف شده باشد.

پس از آن که موضوع تحقیق مشخص شد، لازم است موضوع را تا آن جا که ممکن است به صورت سؤالی درآوریم. کلیه ی واژه هایی که در موضوع به کار می بریم را تعریف کنیم. عوامل مؤثر بر موضوع تحقیق را شرح دهیم. سابقه ی تاریخی موضوع را مورد مطالعه قرار دهیم. مطالعات قبلی مربوط به موضوع را جمع آوری کنیم. وسایل مورد نیاز برای تحقیق را آماده سازیم.

خوب است در انتخاب موضوع پژوهش به این نکات توجه کنید:

• موضوعی را انتخاب کنید که درباره ی آن به منابع کافی مثل کتاب، مجله، افراد متخصص و ... دسترسی داشته باشید.

• موضوعی را انتخاب کنید که نتایج آن مفید، سودمند و جدید باشد.

• موضوعی را انتخاب کنید که زمان کافی برای انجام آن داشته باشید.

• موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و در حد توان شما باشد.

خوب است بدانید:

• عجله و شتابزدگی و انتخاب موضوع های کلی و گسترده، پژوهش شما را ضعیف خواهد کرد

                              انتخاب موضوع و تعریف مسئله

 منبع : بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

  نظرات ()
اخلاق در تحقیق وپژوهش نویسنده: کارشناس پژوهش - ۱٤ شهریور ۱۳٩٠

مواجهه یک محقق و پژوهشگر با مسائل غیر اخلاقی در تحقیقات اجتناب ناپذیر است. به همین منظور اهمیت دارد تا یک محقق با این مبحث خوب آشنا گردد. شور(1991) هفت موضوع را که ممکن است در آن عدم صداقت علمی صورت گیرد، به شرح ذیل تعریف می کند:

1.         سرقت علمی:به معنای استفاده از ایده، مفاهیم، مکتوبات و طراحی های دیگران، به نام خود است. البته گاهی محققین به طور سهوی دچار سرقت علمی می شوند، که به طور معمول در تحقیقات مشارکتی اتفاق می افتد. لذا قبل از استفاده و ثبت اثر علمی شما توسط دیگران، خود شما آن را بازبینی کنید.

2.         جعل و تحریف: امروزه با توجه به کثرت روش های انتشارات، جعل و تحریف خیلی دور از انتظار نیست. این موضوع در رشته های پزشکی و سلامت که با هزینه و ریسک بالایی همراه هستند، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

3.         قابل انتشار نبودن داده ها: عدم انتشار داده ها و نتایج اصلی تحقیق، فقط به این دلیل که مقاله از اعتبار بیشتری برخوردار شود و قابلیت چاپ کردن را به دست آورد، از موارد غیر اخلاقی دیگری است که اتفاق می افتد. البته حذف داده های کاذب قبل از نتیجه گیری کاری اصولی است و نباید با این موضوع اشتباه گرفته شود.

4.         خطا در جمع آوری داده ها: اگر چهار مورد زیر انجام شود و محقق آنان را ثبت کند، کاری غیر اخلاقی است:

الف)آزمودنی کارهای توصیه شده را انجام نداده باشد.

ب‌)    آزمودنی به طور نامناسب راهنمایی شده باشد.

پ‌)    داده به صورت نادرست و غیر واقعی ثبت شود.

ت)    تجهیزات نامعتبر باشد. 

5.         عدم نگهداری و ذخیره داده های اصلی:  داده های اصلی پژوهش بایستی تا 3 سال منتشر نشوند و در جای مطمئن و بدون تغییر ذخیره شوند.

6.         نویسنده اول: که باید بر اساس مشارکت پژوهشگران در تحقیق باشد، و اگر مشارکت یکسان بود از قرعه کشی استفاده شود و اسامی مشارکت کنندگان در تحقیق لزوماً نباید به عنوان نویسنده درج گردد.

7.         تحقیقات منتشر شده ی غیرقابل قبول:رعایت اصول و دستورالعمل های تحقیقات مشارکتی به خصوص بین استاد راهنما و دانشجو حائز اهمیت است. مقالات نبایستی به عنوان مقاله اصلی در مجلات و ژورنال های دیگر و به زبان های دیگر منتشر شوند. لذا باید نویسنده تأیید کند که آیا مقاله وی در جای دیگری چاپ شده است یا خیر.

حفظ حقوق انسانی آزمودنی ها

اگر آزمودنی ها کودکان هستند، مراقب باشیم تا صدمه نبینند و از ایجاد ترس، شرمندگی و تأثیر سوء در آنان جلوگیری کنیم.  تاکمن(1978) حقوقی را که آزمون گیرندگان باید در برابر آزمودنی ها رعایت کنند را در موارد ذیل مطرح می کند:

1.         رعایت حقوق شخصی و خصوصی افراد: اطلاعات غیر ضروری افراد را درخواست نکنید و کسب رضایت را از بزرگسالان به صورت مستقیم و از کودکان به صورت غیرمستقیم انجام دهید. 

2.         ناشناس ماندن: از شماره ثبت به جای اسم استفاده کنید.

3.         رازداری: به آزمودنی ها در مورد عدم دسترسی به داده ها اطمینان دهید.

4.         حقوق مربوط به آزمایشگر: هدف مطالعه و تحقیق را خوب بیان کنید و با نیت صحیح به شئونات انسانی حساس باشید.

رضایت آگاهانه

آزمودنی را از موارد زیر آگاه سازید:

·         توصیف روش کار

·         بیان خطرات احتمالی

·         توصیف مزایای کار

·         بیان تغییرات احتمالی

·         توضیح درباره نگرانی های موجود

·         ایجاد شرایط برای عدم اجباری بودن و اینکه هر وقت خواستند می توانند دست از کار بکشند.

منبع:توماس، جری.آر و همکاران، روش تحقیق در فعالیت های جسمانی، ترجمه دکتر ابوالفضل فراهانی، فاطمه عبدوی و مرتضی رضایی صوفی، انتشارات دانشگاه پیام نور، 1386.

 

  نظرات ()
معرفی کتاب نویسنده: کارشناس پژوهش - ٦ شهریور ۱۳٩٠

نام کتاب : البته واضح ومبرهن است که ... ( رساله ای در مقاله نویسی)

نام نویسنده : ضیاء موحد

انتشارات نیلوفر

معرفی کتاب : نویسنده در صفحه 14 این کتاب آورده "هدف من از این نوشته به دست دادن قاعده هایی برای نوشتن مقاله هایی که در کنار شعر و داستان اثر هنری شناخته می شوند نیست . اما اگر بگوییم در همه ی انواع مقاله ها , حتی مقاله های هنری اصل هایی هست که باید رعایت کرد , اغراق نکرده ایم . از این گذشته مقاله های علمی , تحقیقی وفلسفی را هم می توان با رعایت اصلها و دستورهایی رغبت انگیز وخواندنی کرد و دست کم اینکه آنها را از نقصهای چشمگیری که دامنگیر اغلب مقاله های فارسی است , در امان داشت . هدف از این نوشته همین است.

فهرست عناوین بخشی از کتاب:

  • آیا ما مقاله نویس هم داریم ؟
  • مقاله چیست؟
  • ساختار کلی مقاله
  • روشهای مقاله نویسی
  • مرحله آماده سازی مقاله
  • نکته هایی درباره هر بخش از مقاله
  نظرات ()
مطالب اخیر دومین جلسه اقدام پژوهی انواع پژوهش مطا لب پژوهشی مطا لب پژوهشی مطا لب پژوهشی پژوهش مطا لب پژوهشی مسائل روانشناسی z چکیده های اقدام پژوهی فراخوان اولین همایش تعلیم وتربیت و دانشگاه فرهنگیان - مرداد 93
دوستان من پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش دبیرخانه شورای تحقیقات شهر تهران پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران شبکه رشد سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران موسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان وزارت آموزش وپرورش اداره کل آموزش وپرورش تهران اداره آموزش وپرورش منطقه 8 تهران اطلاع رسانی همایش ها و سمینارها تقویم کنفرانسها پژوهشسرای دانش آموزی صدرا خانه کتاب سازمان پژوهشهای علمی وصنعتی ایران پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی باشگاه دانش پژوهان جوان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وبلاگ تحقیق و پژوهش در آموزش وپرورش بانک اطلاعات نشریات کشور ايران كنفرانس دانشگاه فرهنگیان پرتال زیگور طراح قالب